tisdag 20 augusti 2013

Husmorspoäng

I dag har jag verkligen tagit husmorspoäng.
Vi har 4st svartvinbärs buskar och 1röd
så jag bjöd in mina goaste vän jeanette
till saft kokning.
Mina små troll hjälpte till att plocka bären.

Ingen av oss har nån erfarenhet av saftkokning
så det här skulle bli spännande.
Mycket.

Vi fick i hop 3kg bär mest svarta men vi
blandade i lite röda.
Och till det ca 1kg socker.
Och av mina gulliga mormor har vi
fått låna en saft maja.
En riktig smidiga mojäng.
Hur lätt som helst att använda man
får akta bara så man inte bränner sig.
Och vi lyckades utan några missöden.


Och saften då jösses blev hur god som helst.
Vi fick ca 3,5l koncentrerad saft.
Så stolt att vi lyckades.

 
Nu i kväll har jag och barnen suttit framför tvn
och druckit hemmagjord svartvinbärssaft.
Mums!!!!
 
Kram Anna-Leena.

1 kommentar: